Operatory zaawansowanego wyszukiwania
21 maja 2008
Google oferuje kilka operatorów zaawansowanego wyszukiwania. Użytkownikom pomagają one zawężać lub precyzować zapytania, a webmasterzy mogą z nich skorzystać, aby dowiedzieć się więcej o własnej stronie oraz o stronach konkurencyjnych indeksowanych przez Google. Pięć poniżej przedstawionych operatorów może się okazać przydatne przy problemach związanych z indeksowaniem serwisów internetowych. Umożliwiają one spojrzenie na witrynę z perspektywy Google oraz pobieżną analizę konkurencji.
cache:
Operator cache: przedstawia archiwalną kopię strony zindeksowanej przez Google, np. [cache:google.pl] wyświetla ostatnią zindeksowaną wersję polskiej strony Google. Webmasterów może zainteresować data powstania kopii oraz data ostatniego pobrania strony, która jest widoczna w górnej części przeglądarki. Znajdują się tam również dwa linki – jeden do aktualnej strony, drugi prowadzący do jej czysto tekstowej wersji, która obrazuje to, jak Googlebot widzi serwis. Tekstowa wersja jest przydatna dla webmasterów, wykorzystujących w ramach swoich serwisów wiele animacji i grafik. Operator cache: odzwierciedla to, jaka część zawartości została zindeksowana przez Google.
Webmasterzy, którzy nie chcą udostępniać kopii swojej strony w Google, powinni skorzystać z atrybutu noarchive w następujący sposób: (<meta content="noarchive">). Strony, na których jest używany ten atrybut nadal będą pobierane przez Googlebota oraz będą się pojawiały w wynikach odpowiednich zapytań, jednak Google nie będzie udostępniać linku do kopii takich stron swoim użytkownikom.
Ważne jest, aby nie robić odstępu między cache: a adresem strony. Wpisanie http:// nie jest konieczne, natomiast zapytania z www lub bez mogą dawać inne rezultaty.
site:
Najczęściej używanym przed webmasterów operatorem jest prawdopodobnie site. Pierwotnie został on wprowadzony w celu zawężenia wyszukiwania do konkretnej domeny lub hosta. Webmasterzy korzystają z niego, aby stwierdzić czy ich serwis jest indeksowany oraz aby orientacyjnie wiedzieć, ile dokumentów zostało pobranych przez Google. Operator site: może być używany, aby ograniczyć wyszukiwanie do domeny, subdomeny albo podkatalogu. Aby wykluczyć określony podkatalog lub subdomenę, wystarczy przed nim wpisać symbol minus. Przykładowo zapytanie [site:google.pl -site:adwords.google.pl] wyświetla wyniki z domeny Google.com wykluczając poddomenę adwords.google.pl
link:
Wyrażenie link: może być przydatne, aby zobaczyć przykładowe odnośniki do konkretnego serwisu. Może to mieć zastosowanie zarówno do strony głównej, jak i do podstrony serwisu, np. [link:groups.google.com/group/Google_Webmaster_Help-pl]. W tym przypadku użycie http nie ma wpływu na wyniki. Natomiast wpisanie www może prowadzić do odmiennych rezultatów. Dla webmasterów operator link jest o tyle interesujący, że pokazuje, które strony linkują do ich serwisu. Bardziej kompletny obraz daje raport, który można znaleźć w narzędziach Google dla webmasterów. Należy jednak pamiętać, że link przedstawia tylko niektóre odnośniki do serwisów czy pojedynczych dokumentów, jednak nie wszystkie.
related:
Komenda related: pokazuje serwisy podobne do wyszukiwanej strony. Klikając na link “podobne strony” znajdujący się obok wyników wyszukiwania, otrzymuje się te same wyniki jak podczas korzystania z operatora related:. Sposób, w który Google ustala podobieństwo pomiędzy dwoma stronami zależy od kilku czynników, niekonieczne związanych z treścią samych stron. Załóżmy, że wyszukiwana jest książka podobna do pierwszego tomu Harry’ego Pottera. Wynikiem mogłyby być inne książki dla dzieci, biografia J. K. Rowling oraz encyklopedia najbardziej popularnych książek dla dzieci ostatnich 50 lat. Podsumowując, tego operatora można używać do wyszukiwania źródeł, które są zbliżone tematycznie. Najlepsze wyniki dają zapytania dotyczące stron o ogólnej tematyce. Im bardziej specjalistyczne strony, tym trudniej znaleźć podobną zawartość. Niektórzy webmasterzy obawiają się, czy podobne strony odzwierciedlają ich stronę lub czy Google ocenia ich stronę opierając się na jakości podobnych stron. Możemy zapewnić, że jakość stron, które są traktowane jako podobne nie ma żadnego wpływu na ranking lub indeksowanie danej strony.
info:
Operator info: pokazuje wybrane informacje, które Google posiada na temat konkretnej witryny. Udostępnia on stronę główną wraz z fragmentem treści oraz innymi linkami prowadzącymi do dalszych informacji na jej temat. Może zawierać linki do kopii witryny, innych stron odsyłających do konkretnego serwisu oraz do podobnych. Generalnie, info: wyświetla wszystkie linki do zaawansowanych operatorów omówionych w tym artykule, o ile Google posiada te informacje.
Dzięki operatorom webmasterzy mają możliwość wglądu w to, jak Google indeksuje ich stronę. Linki do tych operatorów dostępne są również przez konsole narzędzi dla webmasterów w dziale statystyki i diagnozy.
Korzystając z operatorów należy pamiętać, aby nie było odstępu miedzy nimi a adresem serwisu. Wszystkim zainteresowanym dalszymi informacjami na ten temat polecamy polską grupę dyskusyjną Google dla webmasterów.