Optymalizator witryny od Google
9 sierpnia 2007
Jednym z mniej znanych narzędzi Google jest Optymalizator witryny, który umożliwia jednoczesne testowanie kilku wersji witryny pod kątem konwersji poszczególnych wersji i oczekiwanego zwrotu z inwestycji. W czasie trwania eksperymentu Optymalizator Witryny gromadzi dane o ruchu internetowym, analizuje je, a następnie przedstawia analizę w postaci graficznego raportu , który określa propozycje wprowadzenia zmian na stronie internetowej.
Optymalizator Witryny – podstawowe informacje
- Optymalizator Witryny używa do swoich analiz „silnika’ Google Analytics.
- Do korzystania z Optymalizatora Witryny konieczne jest konto Optymalizatora Witryny, co sprowadza się do posiadania konta Google AdWords (nie jest jednak konieczne korzystanie z tego konta).Odpowiednio skonfigurowany Optymalizator umożliwia pokazywanie temu samemu użytkownikowi tej samej wersji danej podstrony bez względu na to, kiedy on ją odwiedzi.
- Używanie Optymalizatora Witryny nie wpływa ani na Wynik Jakości strony docelowej przy kampanii AdWords, ani na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Dane podawane przez Optymalizator są tym dokładniejsze i bardziej wiarygodne:
- im dłuższy jest czas przeprowadzania doświadczenia;
- im większa jest liczba użytkowników objętych doświadczeniem;
- im większe są różnice w testowanych wersjach podstron;
- im wyższa jest liczba odsłon generowanych podczas doświadczenia.
Czas trwania eksperymentu jest tym dłuższy:
- im większą liczbę odmian podstron zawrzemy w naszym teście;
- im niszą liczbę odsłon generują testowane wersje podstron;
- im mniejsza liczba użytkowników uczestniczy w doświadczeniu;
- im większe wymogi, co do dokładności uzyskiwanych danych zawrzemy w doświadczeniu.
Jak rozpocząć?
Szczegółowe informacje na temat instalacji skryptów można znaleźć na stronie pomocy Google w sekcjach:
Opis funkcjonalności Optymalizatora Witryny można znaleźć w krótkim filmiku instruktażowym: Website Optimizer User Guide.
Zastosowanie Optymalizatora Witryny dość ciekawie przedstawiono w krótkich materiałach szkoleniowych:
- The 10 Minute Guide to Testing with Google Website Optimizer
- Google’s Tom Leung on the Google Website Optimizer.