Posted:


Otwarcie Campus Warsaw jeszcze przed nami, jednak już teraz oferujemy polskim startupom wsparcie w ramach programu Launchpad, do którego przyjęto już kilkanaście firm z naszego kraju. Ważnym elementem programu są wydarzenia Google Launchpad Week organizowane w najbardziej prężnych ośrodkach startupowych na świecie takich jak Tel-Awiw, Londyn, Berlin, Barcelona czy Paryż.

Z przyjemnością informujemy, że pierwszy w Polsce Google Launchpad Week odbędzie się w Warszawie, w dniach 15-19 czerwca 2015. Launchpad Week to pięciodniowy program pre-inkubacyjny dla startupów na wczesnym etapie rozwoju. W ramach wydarzenia, starannie wyselekcjonowani mentorzy z lokalnej społeczności, przy wsparciu pracowników Google i członkow międzynarodowej sieci mentorów Google, będą pomagać młodym przedsiębiorcom rozwijać się, dostarczając im wiedzę i kompetencje w obszarach istotnych z punktu widzenia sukcesu rynkowego. Każdy dzień poświęcony będzie intensywnej pracy nad wybranym zagadnieniem: strategią produktu, marketingem i sprzedażą, interfejsem i doświadczeniem użytkownika, oraz szeroko pojętą technologią. Szczegółową agendę można znaleźć na stronie WWW programu.

Zachęcamy startupy, które poszukują pomocy w dopasowaniu swojego pomysłu i produktu do rynku do udziału w wydarzeniu. Do pierwszej edycji wybierzemy 8-12 startupów spośród tych, które wypełnią formularz rejestracyjny z wybraną opcją “I am a startup”.

Eksperci z zakresu strategii produktu, marketingu, designu, UX/UI oraz technologii, zainteresowani dołączeniem do międzynarodowej sieci mentorów Google proszeni są o zgłaszanie się przez formularz rejestracyjny z wybraną opcją “I am a mentor”.


Posted:
Jak miało na imię Twoje pierwsze zwierzę?
Jaka jest Twoja ulubiona potrawa?
Jak brzmiało panieńskie nazwisko Twojej matki?


Co wspólnego mają ze sobą te pozornie przypadkowe pytania? Wszystkie są przykładami często używanych pytań zabezpieczających, na które na pewno zdarzyło Wam się już odpowiadać. Wiele internetowych serwisów korzysta z tych pytań, gdy zapominacie hasła dostępu do swojego konta. Używa się ich również jako dodatkowego zabezpieczenia przeciwko podejrzanym logowaniom.

Niestety, mimo powszechnego stosowania pytań zabezpieczających, ich efektywność i rzeczywista ochrona nie zostały dotąd wystarczająco sprawdzone. Ponieważ nieustannie dbamy o poprawę bezpieczeństwa Waszych kont, przeanalizowaliśmy miliony poufnych pytań i odpowiedzi wykorzystywanych w procesie odzyskiwania dostępu do konta Google. Następnie sprawdziliśmy prawdopodobieństwo odgadnięcia tych odpowiedzi przez hakerów.

Nasze spostrzeżenia zawarliśmy w dokumencie zaprezentowanym ostatnio na konferencji WWW 2015. Doprowadziły nas one do wniosku, że poufne pytania nie są wystarczająco niezawodne, aby mogły być używane jako samodzielny mechanizm odzyskiwania haseł do internetowych kont. Są one obarczone podstawową wadą: odpowiedzi na nie są albo bezpieczne, albo proste do zapamiętania, jednak rzadko spełniają oba warunki jednocześnie.

Proste odpowiedzi nie są bezpieczne

Nie jest zaskoczeniem, że łatwe do zapamiętania odpowiedzi są mniej bezpieczne. Zazwyczaj zawierają powszechnie znane albo dostępne dla każdego informacje lub też są jedną z niewielu możliwych odpowiedzi w danym kontekście kulturowym (np. popularne nazwiska w danym kraju).

Poniżej kilka konkretnych przykładów z naszych badań:

  • Haker dokonujący jednej próby ataku na konta anglojęzycznych użytkowników miałby 19.7% szans na odgadnięcie odpowiedzi na pytanie “Jaka jest twoja ulubiona potrawa?” (hasłem tym jest “pizza”).
  • Haker dokonujący 10 prób ataku na konta arabskojęzycznych użytkowników miałby niemal 24% szans na odgadnięcie odpowiedzi na pytanie “Jak nazywał się Twój pierwszy nauczyciel?” 
  • Haker dokonujący 10 prób ataku na konta hiszpańskojęzycznych użytkowników miałby 21% szans na odgadnięcie odpowiedzi na pytanie “Jakie jest drugie imię twojego ojca?” 
  • Haker dokonujący 10 prób ataku na konta koreańskojęzycznych użytkowników miałby 39% szans na odgadnięcie odpowiedzi na pytanie “W jakim mieście się urodziłeś?” oraz 43% szans na odgadnięcie ulubionego dania 

Okazuje się również, że wielu użytkowników ma identyczne odpowiedzi na poufne pytania uznawane powszechnie za bezpieczne np. “Jaki jest twój numer telefonu?” albo “Jaki numer ma twoja karta stałego pasażera?”. Odkryliśmy również, że 37% osób celowo wprowadza błędne odpowiedzi na pytania, uznając że w ten sposób będą one trudniejsze do odgadnięcia. Jednak taka strategia zawodzi, ponieważ najczęściej wpisywane są te same błędne odpowiedzi. Wówczas prawdopodobieństwo dokonania ataku zwiększa się.

Trudne odpowiedzi nie są użyteczne

To oczywiste, że możecie nie pamiętać, gdzie Wasza mama chodziła do szkoły podstawowej albo jaki jest numer Waszej karty bibliotecznej. Poufne pytania, które są skomplikowane, są jednocześnie trudne w użyciu. Tutaj kilka przykładów z badań:

  • 40% anglojęzycznych użytkowników z USA nie potrafiło przypomnieć sobie odpowiedzi na pytanie zabezpieczające. W międzyczasie Ci sami użytkownicy potrafili sobie przypomnieć kody weryfikacyjne do zmiany hasła przesyłane do nich przez SMS (w 80% przypadków) i przez e-mail (75% przypadków)
  • Niektóre z pytań uznawane za potencjalnie bezpieczne np. “Jaki jest numer twojej karty bibliotecznej?” i “Jaki numer ma twoja karta stałego pasażera?”, miały dość niski współczynnik przywołania, odpowiednio 22% oraz 9% 
  • Wśród anglojęzycznych użytkowników z USA proste pytanie “Jakie jest drugie imię twojego ojca?” miało współczynnik przywołania 76%, podczas gdy na potencjalnie bezpieczniejsze pytanie “Jaki był twój pierwszy numer telefonu?”, prawidłowo odpowiedziało zaledwie 55% użytkowników

Może warto zwiększyć liczbę pytań zabezpieczających?

Oczywiście trudniej podać właściwą odpowiedź na dwa lub więcej pytania niż tylko na jedno. Niemniej dodawanie kolejnych pytań nie zawsze jest rozwiązaniem: szanse na odzyskanie w ten sposób dostępu do konta znacznie spadają. Przygotowaliśmy jeszcze jedną analizę, żeby zilustrować ten problem (w rzeczywistości jest tak, że Google nie stosuje wielu pytań zabezpieczających).

Według naszych informacji, “najprostsze” pytanie i odpowiedź to: “W jakim mieście się urodziłeś?” - użytkownicy podają je bezbłędnie w 79% przypadków. Kolejnym przykładem jest “Jakie jest drugie imię twojego ojca?”, podawane bezbłędnie przez 74% użytkowników. Gdyby haker miał 10 prób przechwycenia odpowiedzi na te pytania, jego szanse na odgadnięcie ich wynosiłyby odpowiednio: 6.9% i 14.6%.

Jednak sytuacja komplikuje się, kiedy użytkownicy muszą odpowiedzieć na oba powyższe pytania jednocześnie. Wówczas rozbieżność między bezpieczeństwem a użytecznością pytań zabezpieczających jest jeszcze większa. Wprawdzie prawdopodobieństwo, że haker odgadnie obie odpowiedzi w 10 próbach jest równe tylko 1%, ale za to niepokojąco niski jest odsetek samych użytkowników, którzy pamiętają odpowiedzi na oba pytania - to zaledwie 59%. W rezultacie, większa liczba pytań zabezpieczających utrudnia użytkownikom odzyskiwanie dostępu do swoich kont, więc nie jest korzystnym rozwiązaniem.

Co należy zrobić?

Przez długi czas pytania zabezpieczające były traktowane jako element uwierzytelniania oraz ułatwienie przy odzyskiwaniu dostępu do internetowych kont. Powyższe wnioski powinny jednak dać do myślenia właścicielom serwisów internetowych oraz samym użytkownikom. 

Zachęcamy Was do upewnienia się, że informacje używane przez Was do odzyskiwania danych w serwisach Google, są aktualne. Możecie to szybko i łatwo sprawdzić na naszej stronie z Testem Bezpieczeństwa. Przez lata używaliśmy pytań zabezpieczających jako ostatniej możliwości, kiedy zawodziły próby uwierzytelniania za pomocą SMS-ów lub e-maili. Również teraz nie będziemy ich używać jako jedynego źródła uwierzytelniania.

Jednocześnie właścicielom stron internetowych rekomendujemy, by korzystali z innych dostępnych metod uwierzytelniania, np. kopii zapasowej kodów wysyłanych SMS-em lub dodatkowych adresów mailowych. Obie te metody są bezpieczniejsze i wygodniejsze dla użytkownika.

Posted:
Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Muzeów i jednocześnie czwartą rocznicę powstania Google Art Project, który jest teraz częścią Google Cultural Institute. W tym czasie nawiązaliśmy współpracę z setkami muzeów oraz partnerów na całym świecie - wszystko po to, by ułatwić Wam dostęp do dzieł sztuki w internecie. W ten sposób wspieramy także instytucje kultury w jej rozpowszechnianiu.

Z okazji dzisiejszej rocznicy mamy dla Was coś wyjątkowego. Od niedawna możecie pobrać i zainstalować specjalne rozszerzenie Google Art Project dla swojej przeglądarki Chrome i świętować razem z nami. Dzięki rozszerzeniu będziecie odkrywać dzieła sztuki za każdym razem, kiedy otworzycie nową kartę przeglądarki.
Niezależnie od tego, czy korzystacie z przeglądarki w domu czy w biurze, możecie oglądać arcydzieła, począwszy od Krajobrazu w Saint-Rémy Van Gogha czy Gruta Azul João Baptista da Costy, aż po współczesne dzieła twórców street artu. Dzięki nowemu rozszerzeniu, zamienicie każdą zakładkę w przeglądarce Chrome w wirtualną podróż śladami sztuki z całego świata.
Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat wybranego dzieła sztuki, artysty czy muzeum, które wyświetla się w Waszej przeglądarce, kliknijcie na obrazek w lewym dolnym rogu, aby otworzyć jego opis na platformie Google Cultural Institute. Przyjemnego przeglądania!


Duncan Osborn, Product Manager, Google Cultural Institute

Posted:
Wszystko zaczęło się 18 maja 2005 roku. Dokładnie wtedy został udostępniony serwis, który od 10 lat nie tylko dostarcza Wam świetnej rozrywki, ale także wzrusza, uczy, inspiruje. Jest najszerzej otwartym oknem na świat - co minutę na YouTube trafia aż 300 godzin filmów! Od początku maja publikujemy “Alfabet YouTube” by przypominać Wam najciekawsze z nich.

Zapraszamy Was w podróż do przeszłości - zobaczcie jak rok po roku rósł i rozwijał się Wasz superbohater.

Urodziny to również świetny moment do podsumowań. Z listy z najpopularniejszymi filmami 
i teledyskami.

Najchętniej oglądane filmy wśród polskich użytkowników YouTube w ciągu ostatnich 10 lat

Najchętniej oglądane teledyski wśród polskich użytkowników YouTube w ciągu ostatnich 10 lat
7. Bednarek - Cisza [Official Video]
8. Gotye - Somebody That I Used To Know (feat. Kimbra) - official video
9. Katy Perry - Dark Horse (Official) ft. Juicy J
10. DJ DISCO Feat. MC POLO - SZALONA RUDA (Official Video 2013)

To nie koniec niespodzianek… Kolejne już niebawem. Więcej szczegółów na naszym blogu pod koniec maja.

Dziękujemy Wam za tę dekadę pełną emocji i życzymy kolejnych filmów pełnych wrażeń!


Posted:
W tym tygodniu Europa oraz cały świat wspomina II wojnę światową. Z okazji 70-tej rocznicy zakończenia wojny, Google Cultural Institute we współpracy z 27 muzeami i instytucjami kultury z całego świata udostępnia nowe historyczne kolekcje w formie wirtualnych wystaw. Instytucje te stoją na straży pamięci kulturowej, zachowując ważne artefakty z przeszłości. Dzięki współpracy z Google Cultural Institute, kuratorzy kultury pokazują niezwykłe historie o tym, jak wojna na zawsze zmieniła nasze życie.

Dziś swoją wirtualną wystawę “Fotografie z Powstania Warszawskiego” prezentuje Muzeum Powstania Warszawskiego, które tym samym dołączyło do grona partnerów Google Cultural Institute. To wyjatkowa kolekcja zdjęć obrazujących życie walczącego miasta, bohaterskich powstańców i zburzonej Warszawy. Są to kadry uchwycone przez 5 fotografów, Prasowych Sprawozdawców Komendy Głównej Armii Krajowej, przeszkolonych konspiracyjnie w strukturach Polskiego Państwa Podziemnego.
Duński Nationaal Comité 4 en 5 mei (NL) przygotował wystawę złożoną z aż 100 obiektów wojennych. Wśród nich znajdziecie mędzy innymi szpiegowskie radio ukryte w walizce. Dzięki temu urządzeniu członkowie duńskiego ruchu byli w łączności z Wielką Brytanią podczas wojny.
W kolekcji Narodowego Archiwum USA pt. “Zrabowane dzieła sztuki z czasów II wojny światowej: historia a sprawiedliwość“ będziecie mogli obejrzeć wyjatkowe zdjęcia dzieł sztuki, które ocalały podczas wojny.
W jubileuszowych kolekcjach Google Cultural Institute znajdziecie dużo więcej rzadkich pamiątek, takich jak np. niemieckie plakaty propagandowe oraz zdjęcia z odbudowy Manili po wojnie.

Wy również, niezależnie od miejsca, w którym przebywacie, możecie z pomocą Google Cultural Institute i upamiętnić to ważne wydarzenie.

Posted:
Wybory prezydenckie odbędą się już w najbliższą niedzielę, 10 maja. Wcześniej zaangażowaliśmy się w organizację serii Hangoutów na żywo z kandydatami na prezydenta, a teraz chcieliśmy zachęcić Was do odwiedzenia uruchomionego specjalnie z tej okazji serwisu google.pl/wybory , który pomoże Wam dokonać świadomego wyboru.



Znajdziecie w nim informacje o wszystkich kandydatach pochodzące z serwisu MamPrawoWiedziec.pl oraz najnowsze wiadomości o wyborach pochodzące z Google News, w tym z 300POLITYKA, Dziennik.pl, Gazeta.pl, naTemat.pl oraz Wirtualnej Polski.

Zachęcamy Was do głosowania!

Posted:
Rok temu ogłosiliśmy, że zamierzamy w Warszawie otworzyć Campus, czyli przestrzeń Google, w które przedsiębiorcy będą mogli się uczyć, nawiązywać kontakty i budować firmy, które być może będą zmieniać świat. W ostatnim czasie pracowaliśmy nie tylko nad otwarciem Campusu, ale też nad tym, by startupy z całej Polski otrzymały więcej możliwości rozwoju, poprzez programy takie jak ogłoszony niedawno Campus Exchange. Cieszymy się też, że mieliśmy okazję poznać polskich liderów społeczności startupowej i nie możemy się doczekać, by otworzyć drzwi do naszej nowej przestrzeni.

Dzisiaj z radością chcemy podzielić się z Wami informacją o lokalizacji Campus Warsaw! Wprowadzamy nowe życie do pięknego, zabytkowego budynku Centrum Praskiego Koneser. Uważamy, że dawna fabryka wódki będzie idealnym miejscem do pracy i spotkań dla przedsiębiorców. Historia fabryki jest bardzo interesująca, wiele budynków “Konesera” z czerwonej cegły przetrwało II Wojnę Światową, a zostało wybudowane jeszcze w XIX wieku. Przyszłość centrum przedstawia się równie ciekawie. Ekipy budowlane będą pracować nad renowacją kompleksu, włączając w to budynki mieszkalne, sklepy i biura. Centrum jest świetnie połączone komunikacyjnie — znajduje się blisko II linii metra i stacji kolejowej Warszawa Wileńska. Jesteśmy podekscytowani, że to miejsce stanie się naszą bazą i będziemy mogli obserwować nie tylko jak rozwija się społeczność skupiona wokół Campusu, ale także cała okolica.

Budynek A Centrum Praskiego Koneser, w którym swoją siedzibę będzie miał Campus Warsaw / Building A of Koneser Center, where Campus Warsaw will be located

Campus Warsaw dołączy do naszej międzynarodowej sieci kampusów w Londynie, Tel Awiwie i Seulu, z przestrzeniami w Madrycie i Sao Paulo, które zostaną otwarte w dalszej części roku. Drzwi Campus Warsaw zostaną otwarte pod koniec 2015 r. Mamy nadzieję, że Campus Warsaw stanie się centrum społeczności startupowej nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie Środkowo-Wschodniej.



Campus Warsaw coming to Praga Koneser Center

Last year we announced that we're bringing a Campus to Warsaw. Campus is Google’s space for entrepreneurs to learn, connect, and build companies we hope will change the world. In preparation for opening, we’ve been working to bring more resources and growth opportunities to startups all over Poland, including our recent Campus Exchange program. We aspire for Campus Warsaw to be a vibrant hub not just for startups across Poland but across the whole Central & Eastern European region. We love getting to know the Polish startup community leaders and entrepreneurs and can't wait to open the doors to our space.

Today, we are excited to share the location of Campus Warsaw! We are bringing new life to a beautiful historic building at Praga Koneser Center. We think this historic vodka factory is a perfect space for entrepreneurs to get to work. The red-brick buildings in the Koneser Center, many of which survived World War II, were built in the late nineteenth century. The Center's history is amazing, and it's future is even brighter. Construction crews will be working tirelessly on many new buildings there, including residential buildings, storefronts, and offices. It is also well served by public transportation (close to the 2nd metro line and the Warszawa Wileńska station). We are excited to make this our home base and watch the neighborhood grow and flourish- just like the startup community inside Campus.

Campus Warsaw will join our global network of Campuses in London, Tel Aviv, and Seoul, with spaces in Madrid and Sao Paulo launching later this year. We look forward to opening our doors in late 2015 and to galvanizing the startup community across Poland and across Central & Eastern Europe!